Gezond eten in 2018? Zo lukt het wél

Gezond eten in 2018

Stond het verliezen van kilo’s ook op jouw lijst van goede voornemens? Het staat op nummer 3 van de top 10 nieuwjaarsvoornemens net onder sporten en meer tijd met familie en vrienden.  Ik hoor bij de 30% van de Nederlanders die niet aan goede voornemens doet. Want ik geloof dat iets doen beter werkt dan iets willen doen. Scheelt bovendien een werkwoord 😊. Ontdek waarom goede voornemens vaak mislukken én hoe je er wel een succes van maakt.

Waarom goede voornemens mislukken

Ik ben ervan overtuigd dat een voornemen om iets te veranderen in de basis al mislukt. Want je vertelt jezelf eigenlijk nog niet klaar te zijn voor de verandering. En dat onthoudt je onder-bewuste. Net als die eerdere mislukte pogingen. Diep van binnen ben je al overtuigd  dat je het niet volhoudt. Waarschijnlijk besluit je rond 30 januari je goed voornemen te parkeren tot december 2018.

Zó lukt het wel om je gedrag te veranderen

Denk eerst dieper na waarom je gezond wilt eten. Eigenlijk blijf je toch het liefste eten wat je nu al doet? Want dat vind je lekker. En hoe belangrijk is het aantal kilo’s eigenlijk? Draait het niet meer om: energieker zijn, trots zijn op je lichaam en een gezonde levensstijl erop nahouden. Zodat je genoeg energie hebt om je dromen te realiseren?

Mijn plan: een energiek leven…

… zonder medicijnen en zelfs zonder rolstoel. Dat besloot ik op 17 december 2015. Nu, twee jaar later, weeg ik 20 kilo minder, heb ik mijn rolstoel niet meer nodig en blaak ik van de energie. Ingewikkeld? Moeilijk vol te houden? Heel je leven op zijn kop? Welnee. Zo pakte ik het aan. Ik hou van simpel. Dat moet ook wel als moeder van zes kids. Al vanaf 2002 verbouwt Feije met veel passie en kennis Teff, een oergraan uit Ethiopië. Onbekend in Nederland, behalve dan bij topsporters en dan vooral de duursporters.

Het maakt niet uit hoe klein je stapjes zijn

Als je maar vooruit gaat. Sterker nog, ik geloof dat kleine stapjes juist de basis zijn voor succes. Dus besloot ik vanaf 17 december iedere ochtend een lepel Teff door mijn dagelijkse ontbijtyoghurt te roeren. Geen ingewikkeld gedoe, geen torenhoge investeringen. En warempel, ik merkte dat ik daardoor minder trek had in tussendoortjes. Logisch eigenlijk, want Teff is erg voedzaam. Het zit boordevol langzame koolhydraten, waardoor je minder trek hebt. Ik zeg minder hé, niet géén. Er zijn nog steeds momenten in de maand dat ik de hele kelder leegvreet.

Vooruit dan, dit zijn de details van mijn maandelijkse kelderplundertochten:

  • Seven-up opslurpen met Mama Mia’s.
  • Een pot zoute salmiak opsmikkelen door de salmiak over een appel of peer te gooien (dan heb ik wel mijn dagelijks portie fruit binnen).
  • Of -mijn favoriet- met je vinger de chocoladepot leegmaken.

Gun jezelf zo’n bui

Juist omdat ik toegeef aan zo’n bui is een gezonde leefstijl geen onhaalbaar plan. Die buien blijven beperkt tot twee dagen in de maand. Na het leegeten van de chocoladepot pak ik gelijk de draad weer op. Niet pas op maandag, gewoon bij het volgende eetmoment. Want ik hang aan zo’n bui geen labeltje: poging mislukt.

Ik vertrouw mijn lichaam en luister naar wat het nodig heeft. Wist je trouwens dat Teff ook gunstig is voor de hormoonspiegel? Nu ik erover nadenk, zijn zelfs die maandelijkse plundertochten minder geworden. Teff bevat trouwens ook magnesium en ijzer én vitamine C zodat je lichaam deze mineralen makkelijk opneemt.

DIY: Leef 2018 vol energie

Ik gun jou ook meer energie. Daarom bedacht ik voor jou het: Moeiteloos Energiek-Pakket.

Het pakket bestaat uit:

  • 140 gram Teff pops (€ 2,25). De pops ontstaan door Teff te poffen. Hierdoor ontstaat een klein krokant korreltje bomvol Teffkwaliteiten.
  • 150 gram Teff flakes (€ 1,95). Onze kinderen vragen erom. Echt waar. “Mam, mogen er Teff chips in mijn yoghurt.” De Teff flakes zijn lekker krokant en hebben een zacht zoete smaak. Ze bestaan uit 46% Teff, 46 % mais, 6,7 biologische rietsuiker, 0,7 % zout en 0,26 % zonnebloem lecitine.
  • 500 gram Gebroken Teff (€ 3,45). De gebroken Teff heeft een neutrale smaak. Je proeft niet dat je het hebt toegevoegd, maar profiteert wel van alle voedzame en gezonde eigenschappen van Teff.

Dit is genoeg om de komende 14 dagen Teff toe te voegen aan je normale eetpatroon. Lekker makkelijk, dus volhouden is geen issue. Like onze Facebookpagina en vind daar wekelijks eenvoudige receptideeën. De eerste 10 lees je hier. Ontdek je zelf een heerlijke combinatie? Deel je vondst op social media met #tefftip

10 moeiteloze Teff tips

Voeg eenvoudig een lepel van jouw favoriete Teff product toe aan jouw maaltijd.

  1. Soep
  2. Shake | Smoothies
  3. Fruit
  4. IJs
  5. Melk
  6. Yoghurt
  7. Pannenkoeken
  8. Cracker met rauwkost
  9. Gebakken eitje
  10. Salade

Gun jij jezelf een moeiteloos energiek 2018?

Ja, ik bestel het Moeiteloos Energiek Pakket